esmaspäev, 17. märts 2008

Ajalootund: Mazda RX-7/ Efini RX-7 (1978-2002)

Mazda RX-3 asendus - RX-7, samuti ka Èfini RX-7, püsis tootmises 1978-2002 ning kokku toodeti seda suurepärast masinat 811 634 eksemplari.

Otses konkurentsis oli RX-7 tollal Datsun Fairlady Z-ga. Disaini poolest sarnanes Lotus Elan'ile. Südameks oli jällegi NSU litsentsiga wankelmootor. Auto mootor oli hästi häälestatud ning oli tee peale lausa liimitud. Kompaktne ning kerge wankelmootor asetses veidi esisillast tagapool, andes parema kaalujaotuse ning rooli tundlikkus paranes.
RX-7-t pakuti USAs ainult kaheistmelise kupeena, ülejäänud maailm sai seda osta ka nelja-kohalisena.

Tollal kehtestati uued heitgaasi- ja turvanõuded. seetõttu nägid uued autod välja nagu kastid, ning kõike teistsugust kardeti. Kuid dekaadi lõpupoole, kui väiksed sportautod turule ilmusid, muutus kõik. Ja üks õnnelikest oli RX-7.

Olgu öeldud, et sel ajal, kui esimene RX-7 ilmus, olid nii Mazda ise, kui rootormootor USAs suure põlu all ning palju puudunud, et oleks keelu saanud. Põhjusteks ikka seotus Korea sõjaga ja ei meeldinud ameeriklastele ka ilmselt liiga pisike töömaht. Kuid wankelmootor oli USAs kui tehnoloogia. Peale RX-7 tulekut, kõik rootoriga autod lausa nurrusid, samal ajal kui silindermootorid kõlasid nagu keegi üritaks blenderiga voodivedrusid purustada. Ning RX-7 väljus põlu alt.

Nüüd hakkas painama wankeli keskmisest suurem kütusekulu. Paljud ei saanud aru, milleks osta väike Mazda, millel hea dünaamika, kuid keskmine kütusekulu, kui samal ajal sai hoopis pisikese Honda, mis kütusega hoopis säästlikumalt ringi käis.

Kuid peale 1978.aastat, kui müüdi viimased RX-3 ja RX-4-d, peale RX-7 ja RX-8, on Mazda kõik mudelid olnud silindermootoriga.

Esimene põlvkond SA/FB.


* Series 1 (1979-1980), mida nimetatakse ka SA22C (sassii nr. P642). Selle seeria mudelil oli tagumine numbrimärk kõrgemal asetsev ning sissepressitult. Werner Buhrer, kuulus kriitik, ütles sellepeale "Depressioon barokist" ning esitas oma nägemuse auto tagaosa kohta.

* Series 2 (1981-1983). Sellel mudelil on integreeritud stanged, paksud kummeeritud küljeliistud, külje peale ulatuvad tagatuled ning mootori juhtplokk sai uuendatud. GSL pakett sisaldas endas ketaspidureid kõigil ratastel, LSD.
USAs nõuti VIN-koodi ümbertegemist, samas mujal maailmas on 1981-85.a mudel endiselt SA22C.

* Series 3 (1984-1985). Sellel mudelil on nüüd ninaosa madalamal ning keskkonsool sai pisut teistsugune - S3 RX-7 on ainuke, millel pole tahhomeeter keskel Exclamation GSL paketti pakuti ka sellele versioonile, kuid Mazda tutvustas ka veel GSL-SE mudelit. Masinal oli sissepritsega 1.3L 13B RE-EGI mootor - 101 kW/135 hj. Ning nüüdsest ka uus veljevalem - 4x114.3 (4Jx4.5"). Vedrustus sai uuenduse jäigemate vedrude ja amortide näol.
Keskmine kütusekulu oli 10.2L/100 km kohta.
Kiirendas 0-80 6.3 sekundiga.

Oma käitumise ja kurvistabiilsuse poolest ei olnud talle vastast. Selle põlvkonna RX-7 omas 4-lülilist "Live axle" tagavedrustust, koos Watti süsteemiga; 50/50 kaalujaotus; kaal 1180 kg - kergeim RX-7 üldse.
12A mootoriga kiirendas RX-7 0-100-ni 9.2 sekundiga. 12A mootoril oli 75kW@6000rpm, mis lubas autole tippkiiruseks 190 km/h. Kuna rootori liikumine on sujuv, siis suurel kiirusel oli vibratsioon minimaalne ning lubas kiiret sõitu nautida, seega paigaldati tahhomeetrile piiks, mis andis märku 7000rpm-ni jõudmisest, et säästa mootorit, sest teoreetiliselt oli mootor enamaks võimeline.

Erinevates riikides olid lisad erinevad. Armatuuri näidikuteosa muudeti pisut vaid Põhja-Ameerikas, lisaks sai vaid Põhja-Ameerikast endale soetada esimese põlvkonna RX-7, millel 13B pritsega mootor. Smile
Turboga, kuid ilma vahejahutita, 12A mootor oli saadaval vaid S3 mudelil Jaapanis.

Müük oli hea - 474 565 1.Gen mudelit üldse toodeti ning ainuüksi USA sai endale 377 878 autot.

Teine põlvkond FC.


* Series 4 (1986–1988) oli saadaval vabalthingavana, sissepritsega 13B-VDEI mootor, mis tootis 108kW. Samuti oli ka turboga varustet mudel - Turbo II, millel 141kW.

* Series 5 (1989–1992). Uuendatud disain ja parem mootorijuhtaju. Samuti ka kergem rootor ning surveaste 9.7:1. Vabalthingav S5 FC tootis 119kW ning Turbo 147kW.

VIN-koodi algus JM1FC3 või JMZFC1. Seda tunti ka kui Savanna RX-7. Savanna mudel kopeeris Porsche 944, sest uus mudel oli suunatud pigem Ameerika turule ja seal oli hetke hitt Porsche.

Sel ajal kui SA22/FB oli rohkem puhas sportauto, siis FC kippus juba sinna pehmema sportliku poole peale. Ülejuhitavust suudeti parandada - rool oli täpsem (tigugloboid asendati hammaslatiga).
Ketaspidurid said standardiks, osadel mudelitel isegi 4-silindrilised pidurisadulad. Valikuline lisa oli ka tagaiste, mida on väga vähestel.

1988.a ilmus ka lahtine kereversioon, millel ka turbomootor. Seda tutvustati vingete reklaamidega USA turule. Kaasatud olid ka tuntud Hollywoodi näitlejad, kes vabast ajast rallit sõitsid. Suure promoga kaasnes ka suur nõudlus, mistõttu hinnad tõusid 5000USD võrra Exclamation ning endiselt oli soovijaid. Arvatakse, et umbes 5000 mudelit toodi USAsse, ning järgmise 3 mudeliaasta jooksul järjest vähem. Nüüdseks saanud siis kollektsionääride objektiks.

Üldiselt osutus 2.Gen hästimüüvaks artikliks.

Kolmas põlvkond.

* Series 6 (1992–1995). Müüdi edukalt üle terve maailma ning müüginumbrid olid kõrgeimad. Jaapanis müüdi seda Efini brändi all. 1993-95.a mudeleid müüdi ainult USAs ja Kanadas.

* Series 7 (1996–1998). Selle seeria mudeli juures muudeti autot kõigest pisut, mootor sai 16-bit ECU, mis andis lisa 10 hj. Jaapanis müüdi S7 mudelit Mazda nime all, ning ainult vasakpoolse liikluse jaoks Exclamation


* Series 8 (January 1999– August 2002). Viimane seeria, mida sai ainult Jaapanist. Paigaldatud oli veelgi tõhusam turbo, parem vahejahuti ning radiaator. Muudeti ka rooli, istmeid, esi- ning tagatulede väljanägemist. Tagatiiba sai nüüdsest reguleerida oma soovi järgi ning tippmudel Type RS sai Bilsteini amortisaatorid ning 17" veljed. Kaal kahanes 1280kg-ni.
Jõudu oli masinal küllaga - 208kW 276hj ning 330 Nm väänet. Teoreetiliselt oli mootor võimeline ka 220-230kW välja andma. Type RZ sai kõik RS-i lisad, kuid kere oli 10kg kergem ning uued BBS veljed olid relvakarva hallid.
Edasine upgrade sisaldas endas vaid ECU ja ABS-i täiustamist. ABS toimis nüüd iseseisvalt k~igil neljal rattal, mis lubas suurtel kiirustel ka kurvis pidurdada.
Viimased 1500 "Spirit R" RX-7 mudelit said kõikvõimalikud lisad ning need masinad müüdi ära vähem kui paari päevaga.

"Spirit R" mudeleid oli kolme tüüpi - A, B ja C. A mudelil oli 5-käiguline käigukast ning väidetavalt parima esitusega tervest seeriast. B mudelil oli 2+2 isteskeem. C mudelil oli samuti 2+2 isteskeem, kuid sellele seeriale paigaldati 3-käiguline automaatkast.

Oli olemas ka "Touring" mudel. Lisatud oli katuseluuk, Bose stereosüsteem. Seda mudelit arendati siis ka võistluste jaoks. Smile

Kolmas RX-7 põlvkond oli Jaapani standardite järgi kõige õnnestunum sportauto. Suurepärane aerodünaamika, futuristlik keredisain. Samuti ei saa kõrvale jätta 13B-REW mootorit, mis oli esimene masstootmises olev mootor, millel kaskaadturbo ning võimsus kasvas 255 hj (1993) kuni 276hj (2002)

FD mudel sai ka palju auhindu. Kaasa arvatud Playboy oma. 1993.a korraldas Playboy autotesti, kus teiseks masinaks valiti DOdge Viper. Neist kahest parimaks tunnistati Jaapani toodang, samuti oli RX-7 Car&Driver ajakirja esikúmnes 3 aastat järjest (1993-95)

Kaskaadturbo on väga keeruline süsteem. Sündis see koostöös Hitachi'ga ning kasutati esialgu kodusel JC Cosmo mootoritel (1990-95). Koosneb siis kahest järjestikusest turbolaadurist, millest esimene annab väändemomendi madalatel pööretel, teine on samal ajal ooteasendis ning aktiveerub alles kõrgematel pööretel, andes lisajõudu. Esimene andis välja 10psi @ 1800rpm ning teine laadur aktiveerus alles 4000rpm juures, andes samuti 10 psi, tagades hea väändemomendi terves pöördevahemikus.

Stabiilus oli võrreldav maailmaklassi autodega ning on seda siiani. 50/50 kaalujaotus ja madal raskuskese tagasid neutraalse juhitavuse ka kriitilistes situatsioonides.

Väga populaarne modifikatsioon selle põlvkonna masinast oli selline, et Eunos Cosmo pealt laenati 2-liitirine 20B 3-rootoriga mootor. Samuti olid saadaval aftermarket perfoormans komplektid. 20B mootor andis sellisel juhul välja 550hj ning tippkiirus üle 320 km/h. kriitikud siiski váidavad, et ka 13B saaks viia sama tasemeni, kuid siis muutuvad küsitavaks tema igapäevased sõiduomadused, seetõttu jääb siin peale ikkagi 20B mootor.

Mazda RX-7 R1 FD3S



Kommentaare ei ole: